Foto: Chris Erlberck

Teater Manus historie

- Tenåringen Teater Manu -

I desember 2001 ble Teater Manu etablert

I teatrets strategidokument heter det at teatret skal bli det beste teatret i verden med utspring i døves kultur og miljø. Teater Manu sikter høyt. På få år er teatret solid plassert på det norske teaterkartet og er i dag et teater det stilles store forventninger til, både av et kritisk publikum og av teateranmelderne.

Teater Manu har opp gjennom årene laget flere produksjoner som har skapt begeistring, med mye glede og latter, men også med produksjoner som har hatt fokus på mer eller mindre dystre temaer.

Prisvinnende produksjoner

Den tragiske historien til Fritz Moen, som ble uskyldig dømt for to drap, ble dramatisert i en samproduksjon mellom Teater Manu og Riksteatret. Jeg var Fritz Moen (2011) vant Natt og Dags pris for årets scenekunst i 2011, og ble nominert til årets forestilling av Hedda-juryen i 2012 (bilde i topp er fra forestillingen). På den andre enden har vi også produsert barneforestillinger som har fått de tørreste kritikerne til å juble. Pinocchio (2009) fikk hele tre Hedda-nominasjoner i 2010, mens Jack og Bønnestengelen (2012) fikk Hedda-prisen i 2013 for beste visuelle design. Dette stykket er også vår største publikumssuksess og har allerede spilt for over 6000 personer.

Internasjonal oppmerksomhet

Teatret har også for lengst begynt å gjøre seg gjeldende internasjonalt. Også hørende teaterinteresserte uten kjennskap til tegnspråk har fått øynene opp for de visuelle gleder som dette scenespråket gir. Teater Manus´ forestillinger har alltid stemmeskuespillere for å nå ut til et bredere publikum.

Idéen om et eget teater for døves kultur er ikke ny. Allerede i 1890-årene spilte døve teater i Studentersamfunnet og Tivoli i Kristiania (Oslo) og i andre større byer rundt om i landet. Og gjennom tidene har døve opptrådt med å fortelle hverandre historier på tegnspråk når de møttes i egne miljøer. I 2001 vedtok Stortinget at det skulle etableres et eget tegnspråkteater med fast base i Oslo, og Norges Døveforbund ble stifter. I dag holder Teater Manu til i moderne lokaler i Oslo, og har gode prøve- og spillefasiliteter i tillegg til kontorer og møtelokaler. Teatret finansieres som fast post over statsbudsjettet.

”Med røtter i døvekulturen og tegnspråket har teatret iboende egenskaper til å utvikle nye særegne og spennende kunstneriske uttrykk”

Teatersjef Mira Zuckermann, leder av teatret siden den spede begynnelse i august 2000

Teater Manu satser bredt. Foruten teater i alle kategorier, fra det klassiske repertoaret til farser, teater for barn og unge, kulturkafé og nyskrevet dramatikk, lager vi workshops for folk i alle aldre og vi inviterer gjestespill fra flere land. Ekstra spennende er det også at Stockholms Dramatiska Høgskola har startet utdanningen av døve skuespillere. Tre av dem har allerede hospitert på Teater Manu og spilt forestillingen Exit Hamlet (2013)

 

Les også mer om Teater Manu på Wikipedia her.

Les også Odd-Inge Schrøders historietekst fra programmet til vårt ti-års jubileum her